Jan-Christien.reismee.nl

Noorwegen

we zijn in Noorwegen. Bij de grens hebben we de groene borden gevolgd. Hadden wij gehoord dat je die moest nemen als je niks aan te geven had. Geen problemen dus. Langzaam zag je het landschap veranderen. Toch een groot verschil in Zweden en Noorwegen. We zijn nu bijna weer bij de camperplek. De zon schijnt nog en gaan weer lekker genieten. Ook hier weer waarschuwingen voor elanden. Maar wij hebben er nog geen gezien.

Laatste stop in Zweden

we zijn nu bij onze laatste stop in Ärjänd met Nederlandse beheerders. Zitten vlak aan het water te zonnebaden. We hebben net gekeken of het verantwoord is om de drank die we nog over hebben mee kunnen nemen. Ze zijn nogal streng in Noorwegen hebben wij gehoord. Maar we zullen zien. Het moet net kunnen volgens ons. Tegen de middag gaan we morgen de grens over.

Al weer onderweg.

weer zitten we bij Mac Donalds, onderweg naar Gullspang, waar we onze volgende slaapplaats hopen te vinden. We waren gisteren bij Lidkoping aan het grootste meer van Zuid-Zweden, Vänern in het plaatsje Spiken. Leuk plekje en hebben weer heerlijk gerelaxde in de zon. Heerlijke zalm met salade gekocht. 's Avonds op een dakterras gezeten en Fish en chips gegeten. jan salade met garnalen. Het weer lijkt nu om te slaan volgens een Zweeds mannetje krijgen we boem boem. Nog 1 of 2 nachtjes en dan gaan we oversteken naar Noorwegen. We zien daar ook wel naar uit. Op de duur wordt alles gewoon hè. Het landschap is mooi, maar een beetje hetzelfde overal. Jan is blij dat hij af en toe een Duitser of Nederlander treft. Hij kan dan even praten.

Vervolg reis

Na Ullaret zijn we naar een grote camperplaatas met huisjes en blokhutten gegaan. De volgende dag hebben we een paar uur aan het strand gelegen in Varberg. Toen naar Göteborg, een uurtje in de stad gewandeld en op naar de gratis camperplaats in Ulricehamn. Goede plek aan het meer. Heel grote weide om te zonnen en heel veel speeltoestellen. Wij zijn hier 2 dagen geweest. Wilden in het dorp gaan eten, maar helaas waren ze, waarschijnlijk omdat het zondag was, al om 4 uur dicht. Toen zijn we maar gaan barbecuen op een boulevard aan het meer. Daar stonden picknickmandjes waarop je een wwegwerpbbq kon plaatsen. Heerlijk.

er waren hier in dit dorp wel héél veel asielzoekers, maar we hadden er geen last van.

Nu zijn we bij Mac Donalds dichtbij onze volgende plek.

het is nog steeds prachtig weer. Ongekend voor Zweden, wat wij al hoorden.

tot de volgende keer en groetjes en liefs voor iedereen.

Ullaret

nu zitten we in de grootste outlet waar we ooit in zijn geweest. Ik was net al verdwaald. We hebben goed ingeslagen. Het kost hier maar weinig. We nemen zo nog even een kop koffie met wat lekkers en gaan dan naar de camping aan een meer ihier dichtbij en genieten nog even van het mooie weer. We hebben nog geen spat regen gehad. We horen wel over zwaar weer en regen in Nederland en Duitsland.

Kalmarhier.

Eergisteren zijn we naar Kalmar gereden. Veel waarschuwingsborden langs de weg voor elanden, herten en wilde zwijnen, maar wij hebben nog niets gezien. Wij hebben overnacht onder de grote brug naar Öland. Volgende morgen naar het eiland Öland. Prachtige plek gevonden in mooie natuur en aan het strand. Heerlijk de hele dag daar in de zon. Vanmiddag zijn we om 12.30 uur weer vertrokken. Pech met de Tom-Tom. Doet het niet. Dan komen we nergens hier in Zweden. Bij mercedesgarage geweest, nieuwe stekker gekregen voor opladen. Gratis en voor niets, service.

let op: gisteren was de dag dat onze kleindochter wereldkundig heeft gemaakt zwanger te zijn. Als alles goed gaat hebben wij straks 5 generaties. Mooi toch!

We vertrekken nu naar Fegen.

Zweden

Zondagnacht hebben we geslapen bij de haven in Kopenhagen, nadat Jan mij de hele stad heeft laten zien. Wij konden geen camperplaatas vinden. Ook geen Campers te zien in de stad, maar toch gelukt bij de haven. De volgende morgen zijn we richting Helsingør om met de boot over te gaan naar Helsingborg. Jan heeft de blaastest goed doorstaan die iedereen bij aankomst in Zweden moest ondergaan. We zijn met behulp van onze Tom-Tom naar de oostkust gereden. Het was en is nog steeds prachtig weer. vlakbij het strand en in de bossen (net Norg) hebben we gebarbecued. Nu zijn we op weg naar Kalmar, 200 km noordelijker. Kopen nu nog een bakje aardbeien en gaan weer verder.

Kopenhagen

we zijn de eerste dag goed aangekomen in Puttgarden. Wat een drank wordt daar ingekocht in de Border Shop. We hebbe overnacht bij de boer en zijn vanochtend met goed weer richting Denemarken gegaan. Eerst met de boot over en nu in Kopenhagen even bij Mac Donalds even het verslag bijwerken. Gaan nu de camperplaats in de stad zoeken. Kijken wat daar te beleven is en morgenvroeg naar Malmö in Zweden.