Jan-Christien.reismee.nl

Thuis.

Korte samenvatting reis Scandinavië.

Na 4 weken op reis zijn we nu weer thuis. nog niet alles opgeruimd, maar de was draait.

Deze reis was boeiend. Het begon rustig via Putgarden naar Denemarken. Via Kopenhagen, Helsingòr de overtocht naar Helsingborg In Zweden. Zweden is een mooi land, mooie natuur en na 10 dagen vervolgden wij onze reis door Noorwegen. Een heel groot verschil, wat direct opvalt. Prachtig, boeiend land, waar veel te zien en te beleven valt.

Wij boften wat het weer betrof. Het was ongewoon mooi weer voor die landen. Slechts 1 dag hebben we in de regen gereden.

Vanuit Kristiansand zijn we na 2 weken in Noorwegen met de Colorline over gegaan naar Hirtshals in Denemarken. Daar nog een paar dagen en na 1 dag in Duitsland, zit de reis er op.

Ik hoop dat ik op deze manier een beeld heb gegeven van onze belevenissen.

Jan-Christien.reismee.nl

Eind in zicht.

We zijn nu bijna weer thuis.

Voor wij op de boot konden voor de overtocht van Noorwegen naar Denemarken moesten we een hele tijd wachten. Wij zijn Kristiansand toen in gegaan en hebben daar nog wat rondgekeken. Om 15.30 uur konden we op de boot. Aan boord hebben we in het restaurant heerlijk gegeten van het warm- en koud buffet. Om 19.45 uur waren we in Hirtshals in Denemarken. Wat een verschil met Noorwegen. Dat moest wel even wennen hoor. We zijn daar nog op enkele mooie plekken aan het strand geweest, maar het weer was een stuk minder mooi. Ook regen af en toe. Eigenlijk was onze mooie vakantie toen voorbij. We zijn nog een nachtje in Duitsland geweest aan de haven van Gluckstadt. Vanochtend zijn we in de regen vertrokken. Met de veerboot over de Elbe gegaan en nu zijn we in Cuxhaven en de zon komt er een beetje door. de thuishaven is weer in zicht.

Terugreis.

gisterern hebben we de hele dag gereden (voor het eerst) in de regen. Zijn in Stavanger geweest. Nog een overnachting gehad op een camping aan de Woeste zee. 's Avonds prachtige zonsondergang gezien doordat het opeens droog werd.

Nu zitten we in Lindesness, de 21e juni op zoals meneer ook wel noemt de Zuidkaap. Hopelijk zien we straks weer de zonsondergang. We blijven er voor op. Morgen ws. de oversteek naar Denemarken.

Sand

Weer een dagje dichter bij huis. Vandaag waren we, na een mooie route om 12.00 uur op onze volgende camperplek. Doen even rustig aan. Morgen gaan we richting Stavanger. Daar zijn ook de beroemde Prekestulen. Helaas kunnen wij daar niet bovenop. je kan er met de bus naartoe maar dan moet je nog 4 km. lopen en klimmen over keien e.d. We drinken nu even een biertje/wijntje op een terras bij een hotel. Verder is alles gesloten. Proost! Ja, dit drinken kost wel ongeveer € 15,--. Daarom hebben we nu weer een gratis overnachtingsplek. Andrs wordt je er arm bij. We staan zowat elke keer op een plek aan het water. Maar er wordt niet veel vis gevangen. Er zou hier waar we nu staan, makreel zitten.

We zijn nu de 4e week onderweg en ws. komen we volgend weekend terug. wij hebben nog steeds goed weer en hebben inmiddels meer dan 4000 km. gereden.

Overigens heb ik vergeten te vertellen: omdat je hier veel noordelijker zit en dicht bij de langste dag, blijft het hier zowat dag en nacht licht. Maar we slapen er wel om hoor.

Odda aan de Hardangerfjord

weer even een berichtje van ons. Wij hebben gisteren gereden van Voss naar Bergen. deze keer zijn we binnendoor gereden, zie je nog weer heel andere dingen. In Bergen hebben we geparkeerd in een parkeergarage. We zaten gelijk in het centrum van de stad. Hebben over de vismarkt gelopen en zalm met salade gegeten. Ik vond het niet zo lekker, maar Jan wel. Nog een beetje geslenterd langs het water, de beroemde pakhuismeester gezien. Zoals bekend is, regent het in Bergen bijna altijd. Nu liep iedereen in korte broek of jurkje en opeens begon het te regenen. Maar .... Een paar druppeltjes. Maar wij hebben toch regen gehad in Bergen.

Vandaag was erg spannend. Wij zijn boven op een berg naar de gletscher geweest. Fantastisch mooi wat we hebben gezien. Er was een sleeplift waarmee skiërs naar boven gingen. Ze kondendaar heel mooi skiën. we waren wel heel blij dat we weer beneden waren. Dat onze autot het ook heeft volgehouden.

Jan is tot 2x toe overvallen, in positieve zin dan hoor. Chinezen komen in draf op hem af om met hem op de foto te gaan. de buurman tegenover ons zei: en ik dan. Je snapt niet wat die mensen allemaal op de foto zetten, alhoewel, wij kunnen er ook wat van. Elke avond bekijken we de foto's van die dag en gooien meestal de helft direct weg. Nu eerst een kopje capucino.

Voss

gelukkig weer even mogelijkheid om te internetten. Bij een soort VVV in Voss. We hebben een paar dagen alleen maar door bergen en dalen, langs rivieren en watervallen gereden. Ontzettend indrukwekkend, heel bijzonder. kanhet haast niet uitleggen. Maar ook wel spannend en vermoeiend. het verst weg was Alesund en Geiranger. Nu zijn we op de terugweg in Voss. Daarna gaan we naar Bergen. Dat was ons doel. Het motregent hier nu wel. Maar we mopperen niet na al dat mooie weer. Verder alles prima. Ik doe er nog even weer een paar foto' s bij van de afgelopen dagen. Groetjes aan iedereen die Ons volgt.

geirangerfjord

nu zitten we aan deGeirangerfjord. Erg toeristisch, met 2 grote cruiseschepen. De Hurtigruten kwam nog even langs, maar is net weer vertrokken. We staan op de camping met een waterval die uitmondt in de Fjord. Het gekletter van het water is wel erg lawaaierig. Onderweg hebben we weer een heleboel gezien. Geweldig land. Elk moment zie je weer andere mooie beelden. Nu hebben we even een middagje rust. We gaan nu weer kijken waar we morgen heen gaan. Nu staat er weer iemand bij ons die zegt dat je de Trollstiegen moet rijden. De indrukwekkendste route hier. Deze meneer is voor de 40e keer hier in Geiranger.

het is nu half vijf en we zijn naar boven geweest naar de waterval. Het was 300 tredenomhoog en net zoveel omlaag natuurlijk. Hebben we onze dagelijkse training ook weer gehad. Dit schiet er wel vaak bij in, moet ik zeggen.

De ene na de andere camper komt nu aanrijden en één van de cruiseboten is. Net weer vertrokken. We hebben nu WiFi opdecamping en zullen proberen enkele wattsapps te versturen.

Mooi Noorwegen

onze 4e dag in Noorwegen. Al reizende vanuit Zweden werd het landschap steeds anders. De 1e nacht hebben we op een camping gestaan bij Drammen. Alleenstaande vrouw die met een caddy was die ze zelf heeft omgebouwd tot camper. Vele verhalen en tips van haar gekregen.

Daarna naar Nore bij een gemeente plek waar veell jeugd was o.a. Te skeeleren. Naast ons was een landingsplaats voor helecopters. 'S avonds gebeurde met een van de jongens een ongeluk. EHBO erbij. Zag er niet goed uit. Ambulance kwam en even later werd hij met de traumaheli gehaald. Jadn heeft 5 vissen gevangen waarvan we 2 zalmen hebben opgegeten.

afgelopen nacht stonden we met 4 Campers aan de Sognefjord. Jan heeft daar nog gevist, maar niets gevangen. Er zouden bruinvissen in zitten. Het is de diepste fjord van Noorwegen. Gisteren en vandaag hebben we 5 uur rondgereden in de bergen rond deze fjord. Heel bijzonder om te staan op een grote parkeerplaats met rondom bergtoppen met sneeuw. hebben daar de visjes gebakken en opgegeten. nu zijn we net weer terug uit de bergen en doen kort ons verhaal. We zoeken nu een plekje op de camping in Lom. Leuk plaatsje met hopelijk gelegenheid om even lekker uit uit eten te gaan. Morgen gaan we richting Geiranger, nog iets noordelijker maar ookmheel spannend.